• Aktualności

            • Światowy Dzień Wody 2021 obchodzony jest pod hasłem „Docenianie wody”

            • Celem obchodów tego święta jest zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej roli, jaką woda odgrywa w naszym życiu, ale też zagrożeń, jakie niesie ze sobą stopniowe zmniejszanie się jej zasobów.
              Według danych ONZ wody zaczyna brakować w miejscach, w których dotychczas było jej pod dostatkiem.Obecnie ponad 2 mld ludzi na świecie nie mają dostępu do czystej wody pitnej, problem ten dotyka 100 mln mieszkańców Europy. W ciągu najbliższej dekady dostępność czystej i bezpiecznej wody pitnej może spaść aż o 40%. Do 2050 roku zapotrzebowanie na wodę wzrośnie dwukrotnie, a ponad połowa światowej populacji będzie zagrożona jej deficytem.

              Świadome i racjonalne korzystanie z zasobów wodnych jest zadaniem dla nas wszystkich.  Istnieje wiele sposobów oszczędzania wody takich jak:

              • Korzystanie z prysznica zamiast brania długich kąpieli czy zakręcanie wody podczas mycia zębów. Dodatkowo w baterii zamontuj perlator – to nakładka w kształcie sitka napowietrzająca strumień wody, którą montuje się u wylotu kranu. Dzięki temu wydaje nam się, jakby z kranu płynęło więcej wody niż w rzeczywistości. To małe sitko może sprawić, że zużycie wody będzie nawet o 50% mniejsze!
              • Naprawienie cieknących kranów. Czy wiesz, ile wody może się zmarnować przez nienaprawiany przez długie miesiące cieknący kran? Te pojedyncze krople, które mogą wydawać się nieznaczące, mogą wygenerować straty sięgające aż 5000 litrów wody rocznie!
              • Uruchamiaj tylko pełną pralkę i zmywarkę. Pamiętaj, by włączać pralkę i zmywarkę dopiero wtedy, gdy będą pełne. Jeśli masz do umycia tylko kilka talerzy, zaczekaj, aż uzbiera się więcej naczyńlub umyj je ręcznie.
              • Warto odchodzić od uszczelniania powierzchni kostką brukową i zastąpić ją elementami ażurowymi, które z biegiem czasu przerastają roślinnością i wchłaniają wody opadowe.
              • Zamiana trawnika na kwietne łąki - pachnące, oddające wilgoć środowisku, wspomagające bio-retencję. Kwietne łąki nie wymagają intensywnego podlewania, ani częstego koszenia tak jak trawniki. Poza tym można je wysiewać niemal wszędzie – przed domem, na skwerach, przy drogach, a nawet w skrzynkach. Kwietna łąka to prawdziwa bioretencja i przy okazji siedlisko dla setek gatunków roślin i zwierząt.
              • Gromadzenie deszczówki do podlewania. Przy wykorzystaniu deszczówki, można zmniejszyć zużycie wody w gospodarstwie nawet do 60%. Zebraną wodę można podlać ogród albo użyć jej do pojenia zwierząt, mycia, prania oraz prac porządkowych.
              • Warto też podjąć działania lokalne takie jak budowa niewielkich zbiorników, oczek wodnych i stawów, zadrzewianie, renaturyzacja małych rzek oraz ochrona terenów podmokłych. Działania te w połączeniu z inwestycjami z zakresu dużej retencji, stają się skutecznym narzędziem w przeciwdziałaniu skutkom suszy i powodzi.

              Wspólnie oszczędzajmy i dbajmy o wodę! Dla środowiska i przyszłych pokoleń!

            • PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY

            • Astronomiczna Wiosna rozpoczyna się w momencie równonocy wiosennej i trwa do momentu przesilenia letniego, co w przybliżeniu oznacza na półkuli pólnocnej okres pomiędzy 21 marca a 22 czerwca (czasami daty te wypadają dzień wcześniej lub dzień później, a w roku przestępnym mogą być dodatkowo cofnięte o jeden dzień). Podczas wiosny astronomicznej dzienna pora dnia jest dłuższa od pory nocnej, a z każdą kolejną dobą dzień jest dłuższy, noc krótsza, aż do przesilenia letniego.

              Wiosną, gdy odczuwalna temperatura powietrza wzrasta, rośliny budzą się do życia, wypuszczają liście,  zakwitają. Wszystkie organizmy zwiększają swoją aktywność po zimowym uśpieniu. Niektóre ptaki powracają z cieplejszych stref klimatycznych i budzą swoim delikatnym śpiewem.  Pojawia się soczysto zielona trawa z masą kwiatów, które wabią swoim pięknym zapachem.

              Samorząd Uczniowski

            • Akcja Szkolnego Koła Przyjaciół Zwierząt na rzecz sokołowskiego schroniska.

            • W dniu 26.02.2021 r. uczniowie: Kacper Wojciuk (kl.2fp), Julia Rzeska (kl.2hp), Julia Nermer (kl.2hp), Julia Matysiak (kl.2Ap), Maja Kur (kl.2ap), Ewa Lipka (kl.2ap) wzięli udział w akcji organizowanej przez Szkolne Koło Przyjaciół Zwierząt i nauczyciela - p. Dorotę Odziemczyk. Zadaniem uczniów było rozdawanie ulotek oraz rozwieszanie plakatów promujących przekazywanie 1% podatku na rzecz Fundacji Sarigato (KarmimyPsiaki.pl), której dochód przeznaczony jest m.in. na Schronisko dla Psów w Sokołowie Podlaskim. W tym roku zebrana kwota zostanie przeznaczona na zakup pomieszczenia gospodarczego, gdzie będą mogły przebywać chore zwierzęta. W trakcie spotkania uczniowie także nawiązywali rozmowy z przechodniami i zachęcali ich do adopcji zwierząt. Pomimo deszczowej pogody to piątkowe popołudnie można zaliczyć do form aktywnie i przyjemnie spędzonego czasu.

            • Konkurs edukacyjny „Z rodzinnej szuflady.”

            • Archiwum Państwowe w Siedlcach zaprasza uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych do udziału w Konkursie edukacyjnym „Z rodzinnej szuflady.” To już druga edycja konkursu realizowanego w roku 2017. Zadaniem uczestników konkursu będzie wykonanie dowolną techniką plastyczną lub multimedialną pracy ilustrującej lub dokumentującej historię rodziny. Prace mogą przyjąć dowolną formę (np. pracy malarskiej, komiksu, drzewa genealogicznego, prezentacji, reportażu itp.).
              W załączeniu przesyłamy Regulamin konkursu oraz Formularz zgłoszeniowy.Szczegółowych informacji dotyczących konkursu udziela p. Beata Troć, tel. 256322574, email: kwerendy@siedlce.ap.gov.pl

            • Ogromny sukces Pauliny Pieńkowskiej w XVIII Mazowieckim Przeglądzie Recytatorskim Jednego Poety. Przegląd twórczości Marcina Świetlickiego

            • Organizatorem kolejnej już edycji konkursu był Dom Kultury "Kolorowa" w Warszawie, zaś patronat nad nią objął Burmistrz Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy Bogdan Olesiński, fundując nagrodę specjalną. Impreza miała charakter otwartego przeglądu recytatorskiego, do którego zaproszona została młodzież i dorośli z województwa mazowieckiego.

              Celem przeglądu było przybliżenie i rozszerzenie wiedzy o twórczości M. Świetlickiego, umożliwienie publicznej prezentacji recytatorskiej utalentowanym mieszkańcom naszego województwa, zachęcenie do uczestnictwa w amatorskim ruchu kulturalnym, wyróżnienie najciekawszych recytacji i promocja laureatów. 

              Do I etapu eliminacji należało przygotować deklamację dwóch wierszy z dorobku Marcina Świetlickiego. Nasza uczennica z klasy III b – Paulina Pieńkowska - zaprezentowała "Korespondencję pośmiertną" i "M-Morderstwo". Pierwszy etap eliminacji odbył się 1 i 2 grudnia 2020 r. (online), natomiast drugi - 26 lutego 2021 r. (online), do którego należało przygotować deklamację nowego wybranego wiersza Świetlickiego. Paulina wystąpiła z tekstem "Czterdziesta czwarta". Dla osób zakwalifikowanych do II etapu zorganizowane zostały indywidualne konsultacje z Antonim Baniukiewiczem – wybitnym reżyserem teatralnym, tłumaczem literatury francuskiej i niemieckiej.

              Paulina komisję konkursową oraz pana Antoniego Baniukiewicza zachwyciła deklamacją wiersza  ,,M-Morderstwo", który zapewnił jej III miejsce.

              Jeszcze raz gratulujemy Paulinie i jej opiekunowi p. A. Pachołowskiej.

            • Konkurs logistyczny

            • Czworo uczniów technikum logistycznego:

              • Karol Wycech i Maciej Bartosiak z klasy 2Fg
              • Martyna Brylińska i Szymon Rybczyński z klasy 3F

              już 25 marca powalczy o indeks Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu w Gdyni, w ramach X edycji Konkursu Logistycznego. W etapie szkolnym, który odbył się w lutym, uzyskali wystarczającą liczbę punktów, uprawniającą do udziału w drugim, finałowym etapie konkursu.

              Logistycy zmierzyli się z testem złożonym z 30 pytań zawierającym zadania testujące wiedzę z zakresu szeroko pojętej logistyki, m.in.: gospodarki magazynowej, zarządzania zapasami, zarządzania transportem oraz infrastruktury magazynowej i transportowej.

              Wyniki etapu szkolnego, są tym bardziej satysfakcjonujące, jako że są to także uczniowie klasy drugiej, którzy nie mieli jeszcze możliwości poznania wielu zagadnień i tajników logistyki, z którymi musieli się zmierzyć podczas konkursu.

              Zmagania logistyków, zarówno w I etapie, jak i w II odbywają się w formie zdalnej. W etapie szkolnym wzięło udział 14 uczniów z klasy 2Fg i 3f.

              Gratulujemy i życzymy sukcesu w finale konkursu!

    • Nasze media społecznościowe

    • liczba odwiedzin: 19392